fredag 26 november 2010

Kulturundersökning del 1 - fördjupning.

Mitt förra inlägg om att 73 % besökt biblioteken de senaste tolv månaderna, fick en kommentar om att det behövs mer data för att få veta vad besökarna väl gjorde på biblioteken. Nog så riktigt. För kanske är det toabesök som står för merparten av besöken.

I bilden ovan visar det sig att drygt 60 % är där för att låna/lämna media och 15 % för att läsa tidningar/tidskrifter. Vilket väl torde ge en klar bild att de flesta besökarna är där för att ta del av vårt utbud. PS. Om ni undrar vvad som gömmer sig bakom det förhållandevis höga procentalet Annat, så är de flesta svaren att man var där för att förtidsrösta i val 2010.

4 kommentarer:

  1. Given what you've shown in the bar chart, fans of the New World Techno-Order might argue that the "bricks and mortar" Katrineholm library system might one day be best replaced with a server farm and but a few librarian technicians to watch over the computers. Furthermore, the overemphasis-you and others may disagree-on the "infotainment" side of the library is not meeting the needs, wants, and desires of the majority of your patrons because they pay far more attention to books and other media than courses, events, and exhibitions. Perhaps it might be better to use the money spent on the library to supply all Katrineholmians with computers and Internet access should such be missing from their lives. What do you think about the points made above and why do you think that which you think regarding them? Kindly respond here on this blog so others may learn from your thoughts regarding this very important question which concerns the future of the library in Katrineholm.

    SvaraRadera
  2. Tack för dina synpunkter. Och nej jag tror inte att det inom överskådlig tid kommer att bli så att biblioteket ersätts av en serverpark vrifrpn man kan hämta sin information. Självklart är det media i en eller annan form som utgör huvudskälet till ett biblioteksbesök. Vad vi inte ser i siffrorna är hur mycket vägledning var och en fått. Direkt vid besöket eller via våra andra kanaler. Inte heller visar det på vilken mängd arbete som ligger bakom för att möjliggöra en så bra biblioteksverksamhet som kommuninvånarna verkar anse. Infotainment-delen av biblioteket!! Sorry. Vad menas? För övrigt så torde det vara uppenbart vad jag anser ett bibliotek skall vara. Det är bara att läsa inläggen över tid så tror jag det framgår.

    SvaraRadera
  3. When is your response going to come to my response to your comment last or will you play the game of getting in the last word so you can present yourself in the best light?

    Now, regarding info-tainment, this is an example:

    http://bubblanibibblan.blogspot.com/2010/12/lucka-1.html

    Yup, the library as a "hotel". Let's not forget this either:

    http://bubblanibibblan.blogspot.com/2010/12/lucka-1.html

    Mr Nellde, your "vision" of a library serves to make things "cozy" but the people of Katrineholm are losing because you use tax money to make things cozy while undermining the fundamental purpose of a library.

    SvaraRadera
  4. Tack för dina synpunkter! Det som på lokal(kommunal) nivå är vägledande för bibliotekets verksamhet är Kultur- och turismnämndens mål 2009-2011. Där sägs bl.a. "Biblioteken ska vara aktiva och professionella. Utveckling ska ske i samspel med medborgarnas behov och önskemål till lärande och nöje enligt biblioteksplanens intentioner."
    Vad gäller BubblaniBibblan lucka 1 kan jag bara vara väldigt glad och tacksam att jag har medarbetare som har förmåga att finna nya sätt att arbeta som med största sannolikhet, på olika sätt, ger positiva upplevelser för de som var med på Infotainmentkvällen.

    SvaraRadera