fredag 20 november 2009

Se medborgarna - för bättre offentlig service!

I veckan lämnade utredaren Lars Högdahl slutbetänkandet "Se medborgarna-för bättre offentlig service", SOU 2009:92. Regeringen anser att medborgarnas behov av offentlig service skall styra hur man tillhandahåller servicen. Utredningens mål har varit att ge förslag till hur man skall förbättra tillgängligheten till offentlig service i hela landet samt att föreslå former för samverkan mellan statliga myndigheter och kommuner samt privata och ideella organisationer.

Utredningen menar att det finns goda samverkanseffekter av att statens olika myndigheter samarbetar med kommunerna. Eftersom regeringen styr (svag styrning enl. utred.) och kommunerna har sitt självstyre, så "faller en hel del frågor mellan stolarna."

Utredningen föreslår att det byggs en grundstruktur med gemensamma statliga och kommunala serviceum och servicepunkter, över hela landet. I de fall där det redan finns statliga serviceenheter, kan dessa kompletteras med kommunal service. De fysiska centren/rummen skall kompletteras med IT-baserad service för full nationell täckning. Servicepunkter kan t.ex. inrättas på lämpliga platser som bibliotek.

I Katrineholm finns redan idag ett servicekontor för Försäkringskassan och Skatteverket, i anslutning till huvudbiblioteket i kulturhuset Ängeln. Det utgör en god grogrund att bygga vidare på. Inte minst ur ett intergrationsperspektiv.(Se inlägg om medborgarkontor 091009). Förutsättningarna i Katrineholm är mao goda för att leva upp till intentionerna i utredningen.

Läs hela utredningen här:
http://www.regeringen.se/sb/d/11456/a/135548p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar