På tåget ner till Skåne hittade jag ett överblivet exemplar av gratistidningen Stockholm City. Bland alla annonser (merparten av tidningen) och annat lallande hittar jag just idag några intressanta korn. En artikel om de nya köptemplen. Om att det är tuffa tider, vilket leder till nya krav på profilering. Upplevelser, byta koncept och rolig design är vad som krävs för att överleva i den allt hetare konkurrensen. Köpcentren håller på att utvecklas till regelrätta upplevelsecentra, allt för att locka oss till att tillbringa mer tid där och spendera varenda krona. Med och/eller utan kredit. Arkitekten John R. Johansson utbrister: -"I den nya tidens köpcentrum ska man inte bara handla, utan vistas, må bra och få "härligt att leva"-upplevelser."
Om man byter ut ordet köpcenter mot bibliotek och handla mot låna, så låter det som ett koncept för vilket framtidsorienterat bibliotek som helst. Återstår väl bara att se var man väljer att må bra och få "härligt att leva"-upplevelser. Min till naivitet gränsande optimism gör det i alla fall lätt att gissa. Men vi har att kämpa.
Nice try, but what wrote above was total horseshit. The library/info-tainment center for soon-to-retire (please) hippies that you imagine-I think your VO2 is too damn high from all that bicycling and it's affecting your judgement in the negative-is nothing other than a giant petri dish for virus exchanges.
SvaraRaderaSay the phrase and accept it: "The libraries of the future will be server farms and the vast majority of today's librarians will be without work."