torsdag 17 september 2009

Osmakligt!

BTJ (Bibliotekstjänst AB) är en av den svenska folkbibliotekens huvudleverantörer av böcker. Från att ha haft en nära nog monopolställning är man idag en bland flera större leverantörer. Det har medfört att BTJ har hamnat i ekonomiskt trångmål och har omorganiserat, sagt upp personal m.fl. kännbara åtgärder. Nu vill man ändra sina avtal med bokförlagen och har för denna strategiska åtgärd blivit lite åtgågna i pressen.

Häromdagen fick landets samtliga bibliotekschefer ett brev undertecknat av företagets vd. Rubriken lyder: BTJ behöver din hjälp. I brevet informerar man om de mått och steg som man skall ta i sitt förhållande till förlagen.
Det kan väl vara ok att informera. Men vad som inte är ok är att man ber oss svara på följande två frågor.

- Skriv en 1:a om du tycker vi ska kräva samma villkor som våra konkurrenter och därmed leverera lägsta möjliga pris

- Skriv en 2:a om du anser att bredden är viktigare och kommer premieras i era framtida inköpsval

Dessa frågor är knutna till Btj´s interna strategiska överväganden och frågorna är ställda för att folbiblioteken skall fungera ett "stöd" för kritiserade strategier. Vi lär väl knappast bli tillfrågade om hur företagets skall fördela sina ev. vinster.

Att ett kommersiellt företag går ut till sina kunder (icke-kommersiella aktörer som bibliotek) för få dessa att vara alibi för sina affärsstrategier anser jag vara sällsynt oetiskt och fullständigt osmakligt.

Vi har gärna krav på BTJ som leverantör och för gärna diskussioner vid normala affärssamtal, men att utnyttjas för tvivelaktiga syften. Nej tack!

1 kommentar:

  1. Tack för en välformulerad analys och kritik av detta märkliga upprop från BTJ.

    SvaraRadera