Visst är det positivt att det i förslaget till ny skollag (se gårdagens inlägg)poängteras att tillgång till skolbibliotek har stor betydelse för lärandet. Det är en dåligt bevarad hemlighet för alla de som arbetar med frågan på ett konkret plan.
I Kulturrådets rapport "Skolbibliotek 2008" framgår att 72 % av skolorna svarar att de inte har något skolbibliotek alls, endast ett bokrum eller en boksamling, att de har ett skolbibliotek som inte är öppet för eleverna eller att biblioteket är bemannat mindre än sex timmar i veckan. I bibliotekslagen stadgas att "det skall finnas lämplig fördelade skolbibliotek". Undrar just vad det betyder? Och vem som gör tolkningen. Lämpligt ur vilket perspektiv? Man kan misstänka att lagtexten är skriven för att inte trampa det kommunala självstyret på fötterna. Hur som så är det en fullständigt tandlös lagtext.
Så nog är det positivt att att skolbiblioteken lyfts fram i förslaget till ny skollag, men vad som primärt behövs är att man klargör vad "tillgång till skolbibliotek" innebär. Det är en förutsättning i arbetet med att få till stånd dynamiska och verkningsfulla skolbibliotek. Annars blir det nya tandlösa rader i en lagtext, som i slutändan drabbar elevernas kunskapsinhämting.
You've missed the point. The point is not how many hours a physical library is open. The point is whether or not students are learning. Many students find what they need online without having to step foot in a library. It's not about quantity of hours. It's about qualility of education for the students.
SvaraRadera