tisdag 17 maj 2011

Dagens människor och morgondagens management!

Efter rätt många år i biblioteksbranschen är jag rätt luttrad vad gäller kundbeteende och det finns inte så mycket som överraskar mig längre. Men allt som oftast skickar jag en djup suck åtföljd av något lämpligt svavelosande uttryck när jag hittar nerkladdade böcker. I förra veckan skulle jag ha tag i Gary Hamels bok "Morgondagens management" . Jag har läst den tidigare och fann den då intressant eftersom den beskriver "gamla" kontra "nya" sätt att leda och organisera verksamheter. GH menar att beprövade begrepp som effektivitet, styrning, kontroll, ordning och reda, snarare fungerar som bromsklossar för företags- och verksamhetsutveckling nu under 2000-talet.

I dagens internetinfluerade/baserade värld krävs en annan form av företagsledning och andra sätt att organisera arbete för att lösa nutida och framtida utmaningar.  
Vad  företag behöver är att stimulera till ett innovativt och kreativt företags-/organisationsklimat och det är inte möjligt genom att använda gamla invanda handlingsmönster. Han ger exempel på företag som gått mot det gängse och skapat såväl stimulerande arbetsplatser som vinstutveckling. Gore, Google, Semco för att nämna några.

Jag fann boken på hyllan och den var hysteriskt nerkladdad med understrykningar och andra typer av markeringar. Allt med blå kulspetspenna. Jag blev naturligtvis hett förbannad, men tänkte att om man med sådan hängivenhet läser och markerar i boken så är det måhända en framtida vägröjare i det byråkratiska organisationslandskapet. Mest understrykningar var det på sidorna om " framtidens ledaskap" så det verkar finnas hopp. Hur som så är det otyg att kladda ner böckerna vare sig man är anhängare av den gamla hierarkiska organisations-modellen eller framtidens (nu helst) mer organiska och innovativa. Den vi tyvärr ser allt för lite av i offentlig eller privat verksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar