onsdag 6 april 2011

Olika möten!

Igår var jag i Stockholm för att delta vid lanseringen av Digidel 2013. Om det har jag skrivit tidigare och  mer kommer. Det var en vitamininjektion att höra och träffa andra som brinner för digital delaktighet.

Efter arbetsdagens slut skulle jag uträtta några ärenden och kom därför att ta mig runt på söder i huvudstaden. När jag kom ut från Medborgarplatsens bibliotek frågade en man mig om jag visste något om hundar. -Jodå, en hel del faktiskt, svarade jag. Har haft hundar och är allmänt intresserad. Han fortsatte att berätta om en belgisk vallhund, nitton år gammal som han precis träffat. Sen om sin egen rottweiler och lite annat om ditten och datten. -"Jo förstår du, sa han slutligen. Jag älskar kvinnor. Och jag älskar hundar. Det är människorna jag har problem med." Det var en annan sorts möte än det jag bevistat under dagen. Kort och innehållsrikt skulle man kunna säga.

Med hans ord i huvudet promenerade jag vidare och tänkte på att biblioteken ofta använder begreppet mötesplats som något slags honnörsbegrepp. Utan att för den skull ha definerat vad det är man avser. Kanske är begreppet så svårt att definera att man låter bli. Menas det att man har möjlighet att möta det okända eller förväntade i sitt möte med böcker eller andra media. Är det möten vid författarbesök eller annat arrangemang? Är det möten med människor man redan känner? Jo möten kan vara av väldigt olika karaktär och innehåll och kan tjäna olika syften. En sak det väldigt sällan betyder är att man möter och träffar okända människor som man utbyter tankar och idéer med. Vilket kanske är det vi mest av allt skulle önska innefattades i begreppet.

2 kommentarer: