tisdag 26 april 2011

Tvålfagert?

Härom veckan fick jag ett samtal från en handläggare på Miljöförvaltningen. Hon berättade att det kommit ett klagomål från en kommuninvånare om bristande hygien på toaletterna på kulturhuset. Främst för att det alltid fattas tvål. Jag måste medge att jag blev lite full i skratt. Inte för att någon klagat eller att handläggaren hörde av sig. Båda gjorde sitt jobb. Nej, bara för att frågan är mer än väl bekant för oss, vilket jag också kommenterat i ett tidigare inlägg. Om folk inte stal så förbenat mycket så skulle det finnas såväl tvål, toapapper som handukar. Nu håller KFAB på att renovera kulturhusets toaletter och som en åtgärd kommer nuvarande tvålhållare att ersättas med hållare som inte längre gör det möjligt att stjäla tvål. Den allmänna hygienen på toaletterna är inte helt enkel att komma till rätta med. För det första så har huset ca. 1200 besök per dag, vilket ger ett stort slitage och det ställer stora krav på en fungerande lokalvård. Det har vi inte haft sedan lokalvården lades ut på anbud. Men det kunde vi räkna ut med näsan redan för lokalvårdsskiftet. Två saker stod klara. 1. Det skulle bli sämre. 2. Det skulle bli dyrare. Facit? Just precis så blev det. Jag är verkligen inte någon som hävdar att det var bättre förr, men i den frågan står det utom alla tvivel.
Men nu gläds vi åt att samtliga toaletter blir renoverade och betydligt mer fräscha än tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar