torsdag 1 oktober 2009

Kan det sägas bättre?

Banner lämpligt placerad när man är på väg ut från Topeka & Shawnee County Public Library i Kansas,USA. Man har där på ett tydligt sätt fångat in att dagens bibliotek inte enbart är en byggnad med media och aktivitet med begränsat öppethållande. Det är en hybrid av fysisk och virtuell verksamhet som finns tillgänglig 24 timmar om dygnet. Den digitala tillgängligheten är i stark tillväxt och biblioteken är bara i kanten av de stora möjligheter som väntar bakom hörnet i form av tjänster och mänskligt samspel.

Det är många aktörer som behöver vässa eggarna för att bibliotekens digitala utbud på allvar skall kunna spela en roll i kunskaps-/innovationssamhället eller vad vi väljer för benämning. Det krävs stora statliga satsningar i form av en gemensam bibliotekspolitik kopplad till resurser på hård- och mjukvaruområdet. Vision, form och innehåll. Även på den lokala nivån behövs insatser göras. En (väl) fungerande it-struktur är bara förnamnet. Katrineholms nya webbplats som sjösätts om en månad är i alla fall ett användbart redskap för färden "på den rätta vägen".

1 kommentar:

  1. With regard to digital libraries and librarianship, one wishes to call attention to digital/chat reference librarians around the world available to assist library patrons in need of reference help after regular "bricks and mortar" library hours. First, the primary chat reference librarian for Sweden:

    Fråga biblioteket
    http://www.fragabiblioteket.se/

    Additional digital/chat reference librarians around the world can be found at the LISWiki cited below.

    LISWiki's Chat Reference Libraries:
    http://liswiki.org/wiki/Chat_reference_libraries

    SvaraRadera