onsdag 16 mars 2011

Den digitala klyftan - minnesanteckningar 3

Mötesanteckningar 2011-03-15 för arbetsgruppen Minska digitala klyftan i Katrineholm


Närvarande: Lars Nellde, bibliotekschef (samordnare), Linda Göth, biblioteket, Mattias Jansson, kommunchef, Kent Wallén, Viadidakt, Alf Andersson, vård- och omsorgsförvaltningen, Aina Pettersson, socialförvaltningen, Jenny Bolander, kommunledningshandläggare. Bengt Sunesson, bildningsförvaltningen var inte närvarande.

1. Vad har hänt sedan förra mötet.

- Lars & Alf har besökt Pensionärernas hus och haft möte med Majvor Lind. Vi enades om att biblioteket ställer upp med två personer vid tre tillfällen under våren (14/4, 28/4, 5/5, kl. 13-16) för att bistå med råd & dåd om datorer och internet. I samarbete med IT-kontoret tar vi dit bärbara datorer med mobilt bredband. Det finns också förslag på att sätta dit en dator permanent som kan bemannas av någon kunnig, t.ex. från Ungdomstorget.

- Under v. 9 och 10 har biblioteket deltagit i EU-kampanjen Get Online Week och vid sju tillfällen haft öppet hus/helpdesk för alla som så önskat. Sammanlagt 55 personer kom och det fanns bland dessa en önskan om en fortsättning. Man föredrog individuell hjälp hellre än rena studiecirklar. En erfarenhet som biblioteket har från de cirklar som genomfördes under 2010. Oavsett cirkelnivå varierar kursdeltagarnas kunskaper väldigt mycket, vilket inte gagnar någon.
- Förarbetet inför att kunna lansera en tryckt tidning med fokus på IT/digitala tjänster till alla kommuninvånare, pågår. Det första numret beräknas att distribueras under hösten

- Det är nu klart att Maurice Packer kommer till kulturhuset den 27 april för att leda ett seminarium riktat mot näringslivet om nyttan med sociala medier inom affärslivet. Vidare kommer ett seminarium med Troed Troedsson (framtidsanalytiker) riktat till samtliga katrineholmare att äga rum under maj i Tallåsaulan. Temat blir olika aspekter på sociala medier.

2. Bibliotekets framgångsrika helpdesk-tjänst får sin fortsättning under våren. En eftermiddag (förslag kl. 15-17) i veckan kommer tre datorer att bemannas med personer från biblioteket, kommunledningsförvaltningen och Viadidakt för att vara allmänheten behjälplig med olika frågor rörande datorer och internet. Biblioteket tar fram förslag på schemaläggning.

3. Under sommaren planerar biblioteket att ta in några (2-3) ungdomar inom ramen för feriearbete för att hjälpa till med helpdesken i biblioteket. Vi kan då bemanna under hela veckorna.

4. Under hösten planerar vi en utökning av bibliotekets (i samarbete med duktiga volontärer) språkkaféer och starta försöksverksamhet med digitala kaféer.

5. Den 5 april kommer Digidel 2013-kampanjen att lanseras i Stockholm. Vi har blivit ombedda att delta för att berätta om hur vi arbetar med den digitala klyftan i Katrineholm. Linda, Lars, Mattias och Jenny kommer att delta vi detta tillfälle. Evenemanget kommer att vara möjligt att ta del av via webb-TV.

6. Det övergripande målet för DigiDel 2013-kampanjen är att vi fram till 2013 skall ha hjälpt 500 000 personer att tagit stegen över den digitala klyftan. För Katrineholms del innebär det att vi skall nå och bistå 1 742 personer.

7. Vi berörde frågan om sponsring från näringslivet med datorer och annan utrustning för vårt helpdeskarbete. En skrivelse kommer att skickas ut till samtliga leverantörer i Katrineholmsområdet för att efterhöra om det finns intresse att bidra.

8. Nästa möte hålls tisdag den 12 april, kl. 13:30-15:00 i Pannrummet (2:a vån) i biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar